MAKSUD KREATIF
Kemahiran kreatif membawa maksud
kecekapan atau keupayaan menggunakan minda untuk menerokai pelbagai
kemungkinan, menghasilkan sesuatu yang baru, asli, luar biasa dan bernilai sama
ada bersifat maujud, abstrak, atau gagasan. Kemahiran berfikir secara kreatif
adalah keupayaan seseorang untuk menghasilkan dan mencetuskan idea yang baru
dan mempunyai idea tulen yang tersendiri. Hasil idea yang kreatif juga
merupakan hasil adea yang diilhamkan sendiri daripada individu atau hasil
daripada gabungan idea yang sedia ada.
KEPENTINGAN BERFIKIR SECARA
KREATIF
Kemahiran berfikir secara kreatif
sangat penting dalam pengajaran dan pembelajaran kerana ia dapat meningkatkan
kebolehan pelajar untuk mencerna dan menghasilkan idea asli dan bersifat
generatif. Idea baru terhasil melalui ilham atau gabungan idea-idea yang ada.
Keupayaan meningkatkan pemikiran ini sudah tentu dapat membantu pelajar dalam
memahami dan menghuraikan sesuatu konsep yang sedang mereka pelajari semasa
pembelajaran.
PROSES BERFIKIR SECARA KREATIF
1) MENJANA IDEA
Menjanakan idea merupakan satu
proses menghasilkan sesuatu idea, pandangan atau pendapat secara spontan
berkaitan dengan sesuatu perkara. Kemahiran ini digunakan apabila pelajar
hendak mencari idea baru dan mencari alternatif bagi sesuatu perkara.
2) MEMBUAT INFERENS
Merupakan tingkahlaku minda dalam
membuat kesimpulan atau andaian awal daripada sumber berasaskan isyarat-isyarat
atau tanda-tanda bagi memperoleh maklumat yang tersirat. Kesimpulan awal yang
dibuat ini ada kemungkinan ianya benar atau pun tidak kerana kesimpulan itu
hanya akan diperoleh berdasarkan maklumat daripada sesuatu pemerhatian.
Kemahiran ini digunakan apabila pelajar hendak merancangkan langkah-langkah
tindakan atau membuat pilihan; dan menganalisis sebab dan akibat keputusan atau
kesan.
3) MERAMAL
Merupakan sejenis kemahiran berfikir yang
membolehkan pelajar membuat jangkaan terhadap sesuatu perkara atau peristiwa
yang akan berlaku pada masa akan datang berdasarkan bukti dan maklumat
tertentu. Aktiviti membuat ramalan pula akan dilakukan sekiranya pelajar hendak
memilih tindakan yang sesuai dengan perkara yang dandaikan akan berlaku; dan
mencari jalan penyelesaian bagi sesuatu perkara.
CIRI-CIRI PEMIKIRAN KREATIF
Antara beberapa ciri-ciri
pemikiran kreatif ialah keaslian, kelancaran, kefleksibelan, dan penghuraian.
1) Keaslian
Idea-idea yang diterbitkan adalah
luar biasa dan asli. Ia tidak ditiru atau diciplak bulat-bulat. Keasliannya
tetap dipelihara dengan syarat idea tersebut merupakan pembaikkan daripada idea
lama. Kita mendapat idea hasil daripada apa yang kita lihat dan saksikan
seperti benda, perkara dan peristiwa yang berlaku di sekeliling. Sudah sekian
lama kita dapati orang mengukur kelapa secara tradisional. Ia bukan sahaja
tidak efisien tetapi amat memenatkan. Apabila satu alat ukur kelapa yang
canggih dan ekonomik dicipta, ia boleh dilabelkan sebagai asli dan baru kerana
masih belum terdapat idea yang kita bayangkan.
2) Kelancaran
Ini bermaksud keupayaan untuk
melahirkan idea kreatif secara spontan dan ada pula yang memakan masa yang agak
lama untuk diterbitkan. Ia bergantung kepada individu, persekitaran dan darjah
sesuatu penyelesaian masalah dan membuat keputusan.
PROSES MENERBITKAN PEMIKIRAN KREATIF
Idea sangat penting kepada
manusia kerana dengannya manusia boleh membuat keputusan, dan menyelesaikan
masalah. Kreativiti terdiri dari himpunan pengetahuan, imginasi, dan penilaian.
Proses ini berlaku menerusi peyusunan semula dan perkaitan antara pengetahuan
dan pengalaman dalam cara yang baru. Untuk berfikiran kreatif, seseorang perlu
mempunyai maklumat tentang perkara yang hendak difikirkan. Terdapat beberapa
cara bagaimana sesuatu idea kreatif dapat diterbitkan antaranya,
a) Proses menyoal
Sesorang itu akan menyoal apabila
ia ingin tahu atau tidak pasti akan sesuatu. Soalan boleh ditujukan pada diri
sendiri atau kepada orang lain. Keadaan ini akan membuka minda kita dengan
lebih luas.
b) Proses tidak sengaja
Proses ini berlaku secara tidak
langsung. Idea datang menerusi pemerhatian persekitaran dan mendapat idea dari
persekitaran.
c) Pengalaman
Reka cipta melalui pengalaman
adalah berbeza daripada reka cipta yang melalui proses tidak sengaja. Melalui
pengalaman kita tahu bahawa sesuatu yang dicipta itu akan berjaya.
d) Proses kesilapan
Kemajuan dalam bidang sains dan
perubatan adalah hasil dari kajian dan menjalankan eksperimen. Di dalam proses
tersebut kadang-kadang ahli sains membuat kesilapan dalam pentafsiran dan
penelitian. Dalam kesilapan tersebut mereka menjumpai formula atau kaedah baru
untuk menyelesaikan masalah atau menjayakan kajiannya.
TEKNIK-TEKNIK MELAHIRKAN PEMIKIRAN KREATIF
1) Teknik sumbangsaran
Pengumpulan idea daripada ahli kumpulan tanpa
menjalankan undian atau kritikan terhadap idea yang diberikan walaupun tidak
logik seterusnya perbincangan bersama akan dijalankan untuk menentukan idea
yang akan diguna pakai.
2) Teknik peniruan
Meniru apa yang pernah dibuat
oleh orang lain sehingga mendapat satu idea baru yang diinginkan .
3) Teknik peta minda
Melibatkan mengambil nota dan
menggunakannya untuk menjana idea secara berkaitan. Ciri utama ialah memori
visual, kata kunci, penglibatan secara sedar, pengelompakan dan perkaitan.
4) Analisis inventori masalah
Menfokus kepada masalah-masalah
yang wujud. Mengenalpasti masalah dan membincangkan masalah.
pencipta blog ini ada lagi tak?
BalasPadam