MAKSUD BERFIKIR
Menurut Kamus Dewan, fikir bermaksud akal atau keupayaan untuk berfikir manakala berfikir
mengikut terjemahan kamus dewan pula bererti menggunakan akal untuk
menyelesaikan sesuatu. Jadi dapatlah disimpulkan bahawa kemahiran berfikir ialah
kemahiran menggunakan akal untukmenyelesaikan sesuatu. Menurut Fraenkel (1980), berfikir merupakan pembentukan idea, pembentukan semula pengalaman dan
penyusunan maklumat dalam bentuk tertentu. Menurut John Dewey, berfikir ialah satu
operasi yang menggunakan fakta-fakta yang sedia ada untuk mencadangkan
fakta-fakta yang lain supayafakta dapat dipercayai berdasarkan fakta yang sedia
ada. Selain itu, menurut Beyer pula, beliau mendefinisikan berfikir sebagai
memanipulasi input deriadan persepsi yang diingat kembali secara mental untuk
membentuk pemikiran, sebab atau keputusan.
Kemahiran
berfikir dapat dirumuskan sebagai proses menggunakan minda sama ada untuk
mencari makna, pemahaman terhadap sesuatu, membuat pertimbangan dan keputusan
atau menyelesaikan masalah. Kemahiran berfikir secara menaakul dapat membantu
dalam membuat pertimbangan secara logic dan rasional kepada semua kemahiran berfikir dan strategi
berfikir. Kemahiran berfikir telah disusun mengikut hieraki daripada kemahiram
asas kepada kemahiran yang lebih kompleks. Berfikir melibatkan tiga komponen,
iaitu operasi mental, pengetahuandan sikap. Operasi mental dapat dibahagikan
kepada dua jenis, iaitu kognitif dan metakognitif. Operasi kognitif digunakan
untuk mencari makna danmeliputi kemahiran yang ringkas dan strategi atau proses
yang kompleks.
Operasi
metakognitif pula ialah operasi yang mengarahkan dan mengawal kemahiran dan
proses kognitif. Metakognisi selalunya diertikan sebagai berfikir tentang
pemikiran dan melibatkan operasi memandu usahaseseorang demi mencari makna,
khususnya operasi merancang, mengarahdan menilai pemikirannya. Oleh yang
demikian, proses berfikir melibatkan interaksi antara pengetahuan, kemahiran kognitif dan sikap
atau nilai. Contohnya dapat digambarkan pada rajah di bawah.
MODEL KEMAHIRAN BERFIKIR
Kemahiran
berfikir boleh dibahagikan kepada kemahiran berfikir kritis dan kreatif. Kemahiran
berfikir kritis ialah kebolehan untuk menilai kemunasabahan sesuatu idea dan
bersifat evaluatif. Kemahiran berfikir kreatif pula ialah kebolehan untuk
mencerna dan menghasilkan idea asli dan bersifat generatif. Idea bari terhasil
melalui ilham atau gabungan idea-idea yang ada. Strategi berfikir pula
merupakan proses berfikir yang lebih tinggi peringkatnya dan mengandungi
beberapa langkah yang melibatkan beberapa kemahiran berfikir kritis dan
kreatif. Kesemua kemahiran yang digunakan dalam aktiviti pengajaran dan
pembelajaran adalah pada akhirnya menuju kea rah menkonsepsi, mebuat keputusan
atau menyelesaikan masalah.
Kemahiran berfikir dalam model ini
telah disusun mengikut hierarki daripada kemahiran asas kepada yang lebih
kompleks. Dalam pengajaran dan pembelajaran , kemahiran berfikir perlu
diperkenalkan mengikut urutan. Murid perlu mempelajari dan menguasai kemahiran
berfikir yang asas sebelum mempelajari kemahiran berfikir yang lebih kompleks.
Sekiranya dalam pengajaran dan pembelajaran, kemahiran berfikir yang akan
dipelajarai adalah membuat urutan, murid seharusnya telah mempelajari dan
menguasai kemahiran yang sebelumnya iaitu kemahiran mencirikan, membandingkan
dan membezakan, serta mengumpul dan mengelaskan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan